Upp till kamp!

Förmiddagen tillbringades på stan, närmare bestämt genom att denomstrera tillsammans med Vårdförbundet. Med mig på barrikaderna hade jag min kära kamrat Johanna. Vi hamnade i ett gäng bestående av mina gamla "kollegor" på akuten och tillsammans gjorde vi några tappra försök att göra våra röster hörda.
Att sjuksköterskor och annan vårdpersonal (förutom läkare) är underbetalda är väl ingen nyhet och nu var det ca 600 personer som gick samman och visade att det får vara nog. Löneutvecklingen för en sjuksköterska är nästintill obefintlig och det är det man nu försöker råda bot på.
Löneförhandlingar pågår och facket kan inte komma överens med landsting och kommuner. Förhandlingarna las ned nu på eftermiddagen pga. parterna ansåg sig stå för långt ifrån varandra. Vad innebär då detta? Jo att ca 3500 sjuksköterskor, barnmorskor och biomedicinska analytiker går ut i strejk på måndag. Den 5 maj går ytterligare 3500 personer ut i strejk och då drabbas Gävleborgs landsting om det inte kommit en lösning på lönefrågan tills dess. Detta innebär bl.a. att sjuksköterskor inte kommer att jobba någon övertid, att det blir begränsningar i mottagningsverksamhet och att planerade operationer skjuts upp. Hoppas att det är nån trångsynt politiker som väntar på en knäoperation!

      
Bilder från demonstrationen

Kommentarer
Postat av: Denise

Hade du frågat hade ud fått låna "mina" beckar! :)

2008-04-19 @ 20:56:18
Postat av: Gabriella

ooh, tack! Lik Ashley tar jag som en riktig komplimang, hehe. Jag är lite rädd för att se blek ut men med lite solpuder löser det sig nog. Kraams!

2008-04-20 @ 19:53:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0