Jag kommer att bli en hemsk sjuksköterska!

Innan jag började läsa till syrra hörde man överallt att det var så stressigt och tungt att jobba inom vården. Ok, tänkte jag och tog med lite skräckblandad förtjusning tag i uppgiften. Inför min första praktik var jag livrädd, rädd för att möta allt detta stressiga och tunga. Det var två år sedan och jag väntar fortfarande. I mina ögon skapas det stressiga och tunga av personalen själv. Stressiga situationer skapas pga. personalen ska leka nån form av übermenchen och göra allt själv. Syrror är t.ex. experter på att hela tiden ha något att göra, tror de. I min värld finns inte dessa problem. Efter att ha jobbat på McD i nästan sju år har jag lärt mig att utan att delegera upgifter till andra går man in i väggen. Vad är problemet med att säga åt undersköterskan, som står och skvallra om Körslaget med sin kollega, att gå in med vatten till Pelle Plutt på rum 19 så att du kan göra det du ska göra istället? Det tunga kan jag till viss del förstå, det är inte lätt att balansera en 105 kilos man på höger arm medan man med vänster försöker hjälpa honom på med byxorna. Men även här finns det lösningar på problemet: är verkligen personen helt oförmögen till att dra på sig sina egna byxor? Kan jag få hjälp av nån annan eller finns det nåt annat hjälpmedel jag kan använda?
Jag kommer att bli hatad av allt och alla när jag sätter igång och delegerar uppgifter till folk som mycket väl kan jobba lite istället för att stå och hänga.

Livet på en vårdavdelning är ett liv i slowmotion enligt mig. Det är några halvintensiva timmar på morgonen när man ska få upp alla patienter ur sängen, ge dem frukost och ronda med läkaren. När detta är avklarat är klockan normalt runt 10 och de är dags för FIKA! Detta med fika är tydligen nåt heligt inom vården. Allt kretsar kring dessa fikapausER, för det förekommer alltid flera på ett pass. Hela världen stannar och alla samlas i närmaste fikarum för att avhandla livets nödvändigheter, dvs. det senaste skvallret om GI-metoden, vad som visades på TV igår samt diverse diskussioner om kroppsvätskor av alla dess slag. Jag har de senaste veckorna varit på en avdelning som drabbats av vinterkräksjukan så diskussionerna har fokuserats kring lösa avföringar och kaskadkräkningar.
När den första fikapausen är avverkad låtsas personalen jobba i ca 2 timmar till innan det är dags för lunch. Denna är enligt schema normalt 30 minuter men i verkligheten pågår den minst 45 minuter. När denna är avklarad kring ett fördrivs tiden med lite arbete i ca en timme till då det är dags för klockan två-medicinen för flera av patienterna. När detta är fixat är det dags för fika IGEN! Och sen slutar personalen nån gång mellan 15.30-16. Låter det betungande? Inte direkt. Sjävklart kan det hända nåt förutsett men det hör till ovanligheterna på en vanlig vårdavdelning.

Mitt gamla McD-hjärta dunkar hårt och myrorna i byxorna är enorma när jag traskar runt i denna värld av icke-befintlig arbetsmoral. Har aldrig träffat på en yrkesgrupp som påstås vara så stolt över det de gör och samtidigt uppvisar sån olust till att jobba för sina pengar som sjuksyrror. Jag har såklart träffat på syrror som verkligen sliter och går in för det de håller på med men dessa ses som galna av sina kollegor som bara suckar och tar en till kaka.

Döm till min förvåning när jag gjorde min praktik på Akuten och det inte fikades under arbetstid. Halleluja-kören trallade på i bakgrunden och jag trivdes lika bra som i DT2:an tillsammans med Lena Eriksen (saknar dig sweetie!) en lönings-lördag. Personalen hade hela tiden nåt att göra och där kunde man stundtals verkligen snacka om stress, jag trivdes som fisken i vattnet och längtar tillbaka varje dag.

Nu börjar det här inlägget verkligen bli långt så jag ska försöka runda av.
Gud bevare mig i sommar när jag ska traska runt på avdelning 109S. Ber till högre makter att det kommer att bli lite roligare när man får lite pengar för det man gör. Ska försöka bita ihop det här året som jag behöver jobba innan jag kan komma in på barnmorskeprogrammet och får börja plugga igen. Barnmorskor är oxå en grupp som inte har tid att fika i lika stor utsträckning som andra syrror.

Citat från veckan:
"Linda, dricker du inte kaffe? Vad gör du då när du fikar?"
"Jaa, sitter och tänker på att få hoppa in o jobba igen."

Kommentarer
Postat av: Darth.

CriZz blev en aningens tårögd när ajg hälsade till honom från dig och han blev ännu gladare när hälsningen var specifikt till honom! Att du kan göra folk på McD glada och du inte ens är där, ujuj. Måste bara berätta att imorgon är det SOR och jag och Frida n på BOPen. Så jävla otippat att jag jobbar på BOPen på en SOR. Sen jag började har jag jobbat på alla sånna och de tre senaste har jag varit Boppa Fett.

I looove your arbetsmoral. Keep up the good work!

2008-05-02 @ 20:20:41
Postat av: katharina

haha.. så jökla skönt att höra! vi blir skadade efter mcd.. det värsta jag vet är arbetsskygga människor, det gör mig grymt förbannad, det är därför jag hatar hantverkare!! jag är också orolig hur det ska bli att jobba som socionom, jag antar att jag kommer att behöva jobba extra på mcd på helgerna för att jag ska vara nöjd!!!
ta hand om dig!! saknar dig! kram!

2008-05-03 @ 11:24:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0