Härmis!

Är på plats i Umeå och har precis installerat mig på mitt rum efter en lång dag i skolan som avslutades med lite artikelsök och intag av kebab ;)
Surfar nu runt lite och hamnade på Sara's sida. Som den stora härmapa jag är kapar jag hennes inlägg rakt av :D

Skulle du kunna tänka dig att jobba på jula
fton?
Har inte så stort val med det jobba jag har/kommer att ha. Men i år när jag pluggar tänker jag passa på att vara fett ledig!

Bakar du något till jul? Vad?
Nej, det brukar det bli dåligt med.

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Riktigt färska lussekatter utan russin är det bästa. Men det ska vara såna som har haft russin från början, så man får pilla ut dem.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Både och tror jag. Egenproducerat bara för att det är mysigt, men köpt för att det oftast är godast.

Knäck eller ischoklad?
Inget av det. Har aldrig gillat knäck, det fastnar ju i tänderna! Min kära mor hade en förkärlek för att göra ischoklad när jag var liten så det har jag förätit mig på när jag var mindre.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?

Ofta någon egenkomponerad historia med blockljus.

Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Tidigare bara stake men går mer mot stjärnor i alla fönster nu.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Älskar att få julkort i brevlådan. Tycker nästan att det är att häda att skicka julkort via e-mail.

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?...eller vad?
Har väldigt svårt att bestämma mig på den fronten. Tycker att det är finast med vitt och lite isigt men det kan se så kallt ut så det brukar bli mycket rött och grönt ändå innan det är färdigt. Har farmors gamla julgransmatta under granen som är extremt klassisk med tomtar i en enda lång rad ;)

När julpyntar du hemma?
Det blir senare och senare för varje år. Brukar försöka sätta upp all belysning kring första advent och sedan sker processen stegvis för att mynna ut i en enda stor jul-bonanza någon dag innan jul när granen kommer på plats. I år kommer jag inte att vara hemma så mycket innan jul så det kommer nog att bli knapert med pyntandet.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Har ruckat lite på det så nu är det lite nytt för varje år.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Farmors antika julkulor i glas, glitter och belysning. Vill inte ha en massa plotter i granen. Enhetligt och snyggt ska det vara. Funderar dock på att köpa nya kulor i plast tills i år då jag börjar bli så rädd om farmors kulor.

Har du ett färgtema i granen?
Rött

Levande gran eller plastgran?
Trodde ALDRIG att jag skulle skaffa en plastgran men förra året skedde det. Annars vill jag helst ha en äkta kungsgran. Börjar bli gammal och bekväm av mig så för att slippa städa så jättemycket och slippa göra mig av med den efteråt fick det bli en plastgran. Flyttar vi till hus kommer jag att propsa på en riktig gran igen.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
Julafton ser ut som följande: Avfärd till farmor runt kl.10-11, jullunch, svordomar över att jag och syrran inte hjälper till från mammas sida (även fast åtminstone syrran kan ha hjälpt farmor att laga mat i dagarna tre), mutter från pappa över mammas beteende, somna i soffan i väntan på Kalle & Co, Kalle Anka, julklappsutdelning, fika, avrundning av dagen. Nåt år har fikat skett direkt efter lunchen.
Brukar vilja gå på midnattsmässa i Mariakyrkan (det är det smygreligösa i mig som brukar vilja det) men på senare år har det inte blivit av. Syrran? Är du på i år?
Sen brukar jag även kolla på midnattsmässan från Peterskyrka i Rom med påven i huvudrollen ;D

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Inget av det om jag får bestämma. Ju svagare desto godare, den ska inte smaka sprit.

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Saftglögg. (Tack Jannike för att du introducerade det för mig på McD för hundra år sen)

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Kanske en mandel och nåt russin om jag måste välja.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Clementiner!

Vilken är din favoritjulskiva?
Det är jämt mellan Peter Jöback "Jag kommer hem igen till jul" och Mariah Carey "Merry Christmas". Jag gillar nästan all julmusik men de är favoriter.

Vilken är din favoritjullåt?
"Snön föll" Peter Jöback, "Oh Holy Night" Mariah Carey

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Farmors köttbullar

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Med

Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Risgrynsgröt

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Absolut inte

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Must! Öppnade min första flaska för säsongen häromdagen. Det var stort!

Tittar du varje år på Kalles julafton?
Tittar varje år, brukar dock slumra till lite mot slutet.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Tomteverkstaden

Brukar du titta på Kan du vissla Johanna?
Nej, fy fan

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Ja, men aldrig hela

Har ni tomte hemma?
Nej, med tanke på att släkten bara består av fem personer och det minsta barnet fyller 23 om två veckor känns det inte helt befogat.

Köper du julklappar till många?
Alltid till Malin, Erik, mamma, pappa, farmor. Sen kommer Leo att få en hel del i år.

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Alla! Börjar man fundera på om man bara ska köpa till bernen är man för många som firar tillsammans!

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Absolut INTE i affären! Det där sköter jag helt själv, det är heligt för mig.

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Drar nog mest åt det enfärgade hållet, med ett snyggt snöre runt om. Är det mönstrat är det noga utvalt ;) Jag fullkomligt hatar sånt där papper från leksaksaffärer som det står typ Toys 'R Us över hela papperet på.

Roligast att få i sin julklapp?
Något oväntat som man vill ha/behöver.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
En massa pengar och lite hemliga grejer som jag håller för mig själv ;)


God kväll på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0