Umeå dag 5

Imorse när jag vaknade vräkte regnet ner och det var alldeles mörkt ute. Jag hann precis till busshållplatsen innen himlen verkligen öppnade det sig. Vinden tjöt och det regnade på tvären. Riktigt ruskväder med andra ord. Hösten har verkligen kommit hit nu.

Hade bara skola till kl 12 idag för att alla skulle kunna åka hem till sina familjer. Alla utom jag vill säga. Blir kvar alldeles ensam över helgen. För att liva upp tillvaron lite tog jag mig ner till stan efetr skolan och åt på MAX. Gick runt i lite affärer innan jag begav mig "hemåt". Funderar på att ta mig till ett stort köpcentrum som ligger lite utanför stan nån gång under helgen. Ska bara forska lite i hur jag ska ta mig dit. Är det nån som vet vilken buss jag ska åka om jag ska åka buss från Marieberg/Nydala till Strömpilen (i Umeå alltså)?

Apropå det där med cykling i Umeå. Det här är verkligen en sån där stad där alla ska cykla. Iallafall de som ska till sjukhuset/universitetet. Likt många andra cykelstäder har cyklisterna nästintill tagit över trafiken i stan. Härom dagen när jag var på väg till skolan slog det mig att man inte kan vara varken sinnesslö eller nervsvag för att köra buss i den här stan. Cyklisterna färdas alltid i en hastighet god för en tempoetapp i Tour de France och slänger sig hejdlöst ut i trafiken utan hänsyn till omkringvarande fordon eller fotgängare. Campus/sjukhusområdet kan liknas vid en smärre krigszon på morgonen då bussar, cyklister, fotgängare och bilister verkar eftersträva total anarki. Drar en suck av lättnad varje gång jag tar mig fram till skolan utan att nån har behövt sätta livet till.


Kommentarer
Postat av: Jan

Hej!

Du kan ta en buss till Vasaplan och där byta till linje 5, som går till strömpilen. Du kan även gå ner till Mariedal och där ta linje 5 direkt som kommer från Ersmark och går till Strömpilen.

2011-06-23 @ 21:57:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0