Umeå dag 7


En hel vecka har jag varit här nu. Efter en riktigt seg morgon kom jag iväg på en promenad runt lunch. Tog mig till affären för att fylla på matförrådet. Vädret var riktigt bra. Solen sken och det var säkert runt 25 grader ute. Hade stora planer för dagen och jag hade bestämt att jag skulle sitta ute hela dagen och läsa. När jag är på väg hem har himlen dock blivit alldeles kolsvart på sina ställen. Blev lite putt men jag trotsade det hela och åt i allafall lunch ute innan det blev lite för kallt. Trots att himlen fortfarande är alldeles svart har det inte börjat regna än. Det kommer väl lagom till när man ska sova. Huset är ju inte jätteisolerat så det går nästan att jämföra det med att sova i husvagn när det regnar. Kan tyckas lite mysigt men inte om man ska upp på morgonen och verkligen behöver sova.


En sak som jag tänkt på när jag nu vistats en tid här i Norrland (alltså riktiga Norrland, dvs norr om Sundsvall, inte norr om Dalälven) är att de använder ordet SOM i tid och otid. Jag kan lämna några exempel:
"Jag kom som försent till bussen"
"Jag gick som vilse på vägen hit"
"Han har som feber"
"Det är som slut på bensin i bilen"
Detta stör mig nåt så ofantligt och jag kan inte annat än tänka på det när jag pratar med mina klasskompisar som alla är utspridda från Sundsvall ända upp till Arjeplog. Vet inte om de tänker på att det använder ordet SOM hela tiden. Ska försöka fråga nån i veckan. Om detta är ett korrekt användande av ordet SOM lämnar jag till Denise att ta reda på, hon brukar vara duktig på sånt.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0