Bringa klarhet

Under min hittills korta men intensiva tid som barnmorskestudent har jag stött på en massa felaktiga uppfattningar från blivande och nyblivna föräldrar. Ska nu försöka bringa klarhet i dessa missuppfattningar.

1) Kejsarsnitt är INGET lätt sätt att få barn. Det enda som är lätt med det är att det går snabbt att få ut barnet. Du genomgår en riktigt stor bukoperation med allt vad det innebär, t.ex. infektionsrisk. Och tro inte att det blir lättare efteråt heller. Du kommer att ha lika ont om inte ännu mer än mamma som har fött "vanligt" och du blöder lika mycket från underlivet eftersom du blöder från det ställe som moderkakan har suttit fast i och den måste ut även om genomgått kejsarsnitt.
Enda gångerna jag tycker att det är OK med kejsarsnitt är när mamma och/eller barn är i fara eller om barnet helt enkelt inte kommer ut den vanliga eller om man är RIKTIGT förlossningsrädd.

2) Var inte rädd för att bajsa på dig. De flesta som föder vanligt lämnar ifrån sig en liten fartrand men nästan ingen märker det. Detta pga barnet trycker mot ändtarmen när det ska ut och därför pressar ut lite bajs. Vill du dock ha lavemang så får du det.

3) Var inte rädd för barnmorskestudenter! Alla barnmorskestudenter är utbildade sjuksköterskor som har jobbar minst ett år som sköterska innan de ens får börja plugga till barnmorska. Många blivande mammors säger att de inte vill ha någon student som ska ta på en "därnere". Men snälla rara människa, tror att jag tycker att det är så jävla roligt att grotta runt i en annan kvinnas underliv? De kvinnor som "absolut INTE" vill ha en student med är även de som brukar vilja att barnmorskan är inne hos dem typ hela tiden. Det är de kvinnorna som verkligen skulle behöva ha en barnmorskestudent närvarande eftersom de har en patient i taget att hålla reda på medan barnmorskan kan ha flera mammor samtidigt. Med andra ord får du betydligt mer uppmärksamhet och övervakning om har en barnmorskestudent med.

4) När du föder barn i Sverige är det oftast en barnmorska som har hand om förlossningen. Läkaren blandas bara in om det är något som avviker från det normala med mamma eller barn.

5) När du går på barnmorskemottagningen och till exempel ska ha p-piller så är det en barnmorska du går till. Med läkarna är det samma som ovan, de blandas bara in om det skulle vara nåt avvikande.

6) När du väl har fått barn och går med barnet till BVC så går du till en BARNSJUKSKÖTERSKA eller en DISTRIKTSSKÖTERSKA, inte en barnmorska. Barnet är väl inte i behov av p-piller eller liknande hjälp? Det här är en ruskigt vanlig missuppfattning. Det är väldigt vanligt att mamman tar med sig sina krämpor till BVC eller barnets krämpor till barnmorskan.

7) Går du till en gynekolog är du hos en läkare.

8) Man blir INTE barnmorska för att man tycker att barn är söta. Självklart finns det dom som har den anledningen men de brukar på ett mer eller mindre smärtsamt sätt inse att de är fel ute. Bebisarna har en väldigt liten del av yrket. Och dessutom är inte nyfödda barn söta, de är knöliga, svullna och ofta lite blå/röda.


Det var det! Jag hoppas att jag har bringat lite klarhet hos några av er.

Förresten det var en sak till! Det har inte med ovanstående missuppfattningar att göra utan det är mer en personlig åsikt. Jag tycker inte att bebisar luktar gott. De luktar ofta bröstmjölk, och det luktar en blandning av kiss och svett.

Kommentarer
Postat av: Ida N

bra där Linda! Skulle kunna kosta på mig ett amen nånstans också. Du har så rätt å du är på så rätt linje i ditt liv. Framförallt detta om studenter tycker jag har en särskild poäng!

Jag var inte med på min svägerskas förlossning för att få klippa navelsträngen heller. just den biten komme rjag knappt ihåg så här i efterhand, var rätt många andra bitar som var viktigare då=)

2010-01-06 @ 17:06:44
URL: http://fruhumla.blogg.se/
Postat av: Ammi

Coolt, Då väntar jag ett år innan jag skaffar nya piller och hoppas att inget jobbigt inträffar, Haha"!



Fint inlägg btw, kul läsning=)

2010-01-07 @ 09:24:15
Postat av: Anna

Håller med dig fullt ut, förutom på det att bebisar INTE luktar gott. Jag skulle vilja ha den doften på flaska;)

2010-01-07 @ 10:01:03
URL: http://gustavochester.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0