Försäkringskassan vs. Arbetsförmedlingen

För att försöka göra en ganska lång historia kort:

Att söka föräldrapenning när man har pluggat ett tag och innan det har jobbat är inte världens lättaste. Blanketter som inte ens Föräkringskassan känner till ska fyllas i och missförstånd uppstår HELA tiden.

I tisdags ringde en man från Försäkringskassan till mig och sa att jag måste traska till Arbetsförmedlingen och anmäla mig som arbetslös eftersom jag inte jobbar exakt lika mycket i sommar som jag gjorde innan jag började plugga. Så de tycker alltså att jag i princip ska vara arbetslös på 25% eftersom jag jobbar ungeför 75% i sommar. Allt för att skydda min SGI (klicka på länken så fattar ni vad det är).

Som den lydige medborgare jag är gick jag tidigare från mitt ARBETE (smaka på ironin här) för att gå till Arbetsförmedlingen och skriva in mig. Efter 30 min i kö fick jag träffa en handläggare som bara skrattade när jag berättade mitt ärende. Hennes svar på det hela var: "Ja, de är roliga de små liven på Försäkringskassan". Dock blev jag inskriven och min sk. handlingsplan för min "arbetslöshet" består i att jag då och då ska fråga min chef om jag kan få nåt extra pass. När jag berättade att jag dessutom hade en timanställning på kirurgen höll hon på att vika sig i skrattkramper: "Du är den mest anställda arbetslösa person som jag har träffat!"

Enligt mannen på Försäkringskassan ska jag nu inte behöva göra mer nu innan jag vill börja ta ut min föräldrapenning utan allt ska tydligen lösa sig alldeles utmärkt. Om jag ska tro på honom så kommer min föräldrapenning dessutom att baseras på ett högre belopp än det jag hade skickat in till dem. Tackar som bockar!

Dock har jag en känsla att detta inte kommer att gå så smidigt som han påstår så jag kommer att fortsätta att ha en lätt pessimistisk attityd till det hela.

Berättar vid ett senare tillfälle hur det går på nya jobbet. Men jag kan skvallra om att det hittills har gått bra.


Kommentarer
Postat av: Ida

haha jaa tänk att de kör samma visa med varenda människa utan att fundera på om det är nån regel nånstans som har gått åt pipsvängen...herreguuud! skönt att höra att du har energi att göra som de säger iaf!

har funderat på det där jag med hur det skulle bli om man skulle vilja vara mammaledig under studierna men jag törs nog inte prova på hur det funkar:-P

hoppas sommaren snurrar på nu=)

kram!

2010-06-12 @ 13:46:04
URL: http://fruhumla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0