Att bära väst

Har analyserat mitt bloggande och kommit fram till varför det inte sker så ofta. Jag kommer på en massa smarta saker när jag inte är i närheten av en dator och när jag väl sitter där och ska skriva då har det helt förlorat sin innerbörd. Ska dock göra ett försök att återskapa en tanke från igår.

Hittade en jättefin fleeceväst på Stadium igår som jag tänkte att jag kunde använda när jag åker skidor i vinter. Men då uppstod det en massa frågor som jag började fundera över. Har jag den under eller över träningsjackan? Har jag den över ser det helt enkelt inte klokt ut och har jag den under ser det ut som att armarna är jättesmala och överkroppen ser ut som den inte är jättesmal. Då började jag spinna vidare på hela väst-fenomenet och kom in på att bära dunväst. Frågan då var: vem fryser så mycket om överkroppen att den måste ha ett dunplagg men samtidigt fryser så lite om armarna att de klarar sig med en tröja? Har du någonsin sett någon bära en dunväst som är stängd? Nej, precis. Anledningen till det är att de är tvungna att bära västen när det är tillräckligt varmt för att kunna ha en tröja under utan risk att frysa ihjäl, men detta i sin tur innebär att det är så pass varmt att de inte behöver en dunväst. Alltså är dunväst ett helt onödigt påfund.

Jag kan bara tala för mig själv men om jag nu är ute och blir varm så det första stället jag blir varm på är ju överkroppen och inte armarna. Har aldrig känt ett behov av att lufta armarna när jag blir varm. Tänk på det själv! Hur många gånger har du svettats om armarna innan du svettats på ryggen?

Nu sitter det säkert nån förståsigpåare hemma och hoppar på stolen och tycker: "men Linda då! Det är väl klart att väst är ett bra plagg för då håller du överkroppen och hjärtat varmt. Håller du hjärtat varmt så håller du resten av kroppen varm." Nehe säger jag då. Blodkärlen på armarna ligger ytligare och fryser du där blir blodet kallt och kallt blod till hjärtat gör att hjärtat fryser vilket i sin tur gör att du fryser. Det finns ju faktiskt anledningar till att man ibland spolar kallvatten på handlederna om man känner sig varm.

Finns dock två tillfällen jag kan försvara västanvändandet. Det ena är om du har kostym och bär väst under kavajen. Då kan det vara snyggt. Det andra är om det är riktigt jävla kallt, och då pratar vi polarexpeditionskyla och i kombination med något annat tokvarmt plagg. Men då handlar det snarare om överlevnad och inte själva västen

Kommentarer
Postat av: sundancekid

Mer av dessa analyser tack!

2007-10-26 @ 11:15:20
Postat av: DeDe

Ojoj, Linda, här var det ingen modeblogg med dagens outfit inte! Och jag är djupt och sant imponerad!

2007-10-26 @ 15:00:00
Postat av: DeDe igen, a.k.a Darth Vader

Åh, Linda, vad löjligt glad jag blev när jag såg att du lagt till mig blanddina kontakter! :D

2007-10-26 @ 15:01:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0