Det här med OS

Som bekant pågår sommar-OS i Peking för fullt. Jag är ju en inbiten sportnörd som skulle kunna tillbringa timtals framför TV:n men det här OS:et har jag fått bita i det sura äpplet och jobba istället. Är i och för sig ledig den här veckan men var ju bortrest i början av veckan så då blev det inte heller nåt TV-tittande.
Men nog om det, tänkte att jag skulle reflektera över det lilla jag sett.


* Ara-skandalen: Jag kan hålla med om att Ara Abrahamian blev behandlad som en påse skit i sin semifinal i brottning, bortdömd och hånad av domaren som skrattade honom i ansiktet. Men man slänger (lägger) inte en OS-medalj i mattan. Det är ett lika stort hån mot dem som inte nådde lika långt som honom.
Rabaldret pågår fortfarande och Ara har blivit av med sin medalj. Nu pågår förhandligar om han ska bli avstängd eller inte. Jag kan hålla med om att han inte ska få behålla medaljen pga sitt beteende under priscermonin. Avstängd ska han dock inte bli. Hans reaktioner berodde helt på domarens beteende. Detta går det att finna bevis för bara genom att titta på bilder från matchen. Är det nån eller några som ska bli avstängd/-a så är det domarna som bevisligen har begått ett stort misstag.

* OS-grenen som Gud glömde: Boxning verkar vara en sport som man klämmer in när det finns en lucka mellan två andra grenar. Inte mig emot, för jisses vilken tråkig sport. Kan förstå att det finns personer som inte tycker om boxning pga den lätt våldsamma aspekten men jag tycker inte om boxning pga att det är så enormt tråkigt att titta på. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men jag somnar varje gång det vankas boxning.

* Carro-hypen: Tycka vad man vill om Carolina Klüft. Personligen känner jag att hon halkat in på ett bananskal när hon fick åka till OS och tävla i tresteg. Det är typ som om jag skulle få tävla i lerduveskytte för att jag lyckats träffa en plåtburk med ett luftgevär. Klüft själv har vid ett flertal tillfällen erkänt att hon inte är en trestegshoppare och att hon inte har några som helst förväntningar inför grenen.
Man kan sätta det här i kontrast till att Veronica Wagner (gymnast) INTE fick åka till OS för att tävla i en gren som hon är tränad för och som hon behärskar, kanske inte lika bra som 30-kilos kines men ändå. Min personliga åsikt är att Carro fick tävla i tresteg bara för att hon är Carro och "folkkär".
En humoristisk aspekt av det hela är när media pratar om "Carros trestegs-flopp". Va fan! Bruden är ingen trestegshoppare! Hon har bara lyckats fått till nån enstaka gång. Precis som jag skulle kunna göra med ett luftgevär och en plåtburk.

Som den enorma skeptiker jag är kan jag meddela att jag tror att Susanna Kallur kommer att få problem på 100 m häck. Jag har svårt att tro att hon kommer att ta sig till final. Hon kommer antingen dra upp nån av sina gamla skador eller så kommer hon helt enkelt vara för dåligt tränad. Men samtidigt vill jag erkänna att är det nån jag unnar framgång så är det just Kallur. Kommer att gråta som ett barn om hon tar medalj.
Vidare har jag förhoppningar om att Stefan Holm kommer att ta medalj. Men det kan lika väl sluta i att han trasslar in sig i ribban redan på 2,20 m och slutar fet-sist, om han överhuvudtaget tar sig till final. Sverige har ju för övrigt ett till hopp (friidrottshumor) i höjd i Linus Thörnblad, en man vars idrottsprestationer jag låter vara onämnda men som är ytterst fager att vila ögonen på...tills han öppnar munnen. Hans skånska får det att knyta sig i magen på mig, och inte på ett bra sätt. Ruskig dialekt som i sina extremaste former mycket väl borde klassas som ett talfel. Ska ta upp detta med nån avdelningens logopeder när jag kommer tillbaka till jobbet nästa vecka.

Nu börjar det här inlägget bli onödigt långt så jag avslutar innan jag tappat "alla" mina läsare.

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Tack. Det blir att måla lite, annars är det bara att flytta in. Hoppas vi stöter på varanadra snart. Du får vell komma och hälsa på, på wear it! Kram kram

2008-08-16 @ 17:45:30
URL: http://roxiessecret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0